Gravures uit de bronstijd in het Dal des Merveilles

Wandelen in Zuid - Oost Frankrijk

Wij zijn al jaren lid van de NKBV, voor ons is dat de bergsportvereniging. We hebben al heel wat ‘gelopen’ in de Alpen. Op een dag was ik op de kaart aan het zoeken naar een bergwandelgebied in Frankrijk. Mijn blik viel op het Nationale Park Mercantour en daar zag ik het: La Vallée des Merveilles – het Dal der Wonderen – wat zou dat zijn? Lang leve internet en ik was verkocht. Het is een prachtig gebied ten noorden van Nice en ten westen van het plaatsje Tende, met gravures die niet in grotten verstopt zitten maar gewoon buiten in de natuur te zien zijn. Dat werd ons doel in augustus 2016.

Dag 1

In St. Dalmas kun je nog even een boodschapje doen voor de picknick en van daar rijdt je de pas op naar Casterino, ons vertrekpunt op 1550 meter. Het is nog vroeg in de middag als we daar aankomen en we hebben tijd voor een inloopwandeling naar een bergweide net onder de linie van WO I. Dit gebied hoorde vroeger bij Italië maar na WO II hebben de bewoners na een referendum gekozen voor Frankrijk.

In Casterino is een bezoekerscentrum van het Parc National Mercantour en daar doen we de laatste informatie op die we nodig hebben voor onze tocht. We overnachten in de Auberge Marie Madelaine, een moderne groepsaccommodatie.

Dag 2

De tocht begint in de Vallei van Fontanalbe. Dat is vanuit Casterino 700 meter omhoog. Bij de grens van het Parc Mercantour worden we begroet door parkwachters. Ze zien erop toe dat je niet zonder gids van de gebaande paden af gaat want ze zijn heel zuinig op de bijzondere gravures. Bij de Lacs Jumeaux ontmoeten we de gids. In het hoogseizoen zijn hier twee rondleidingen per dag. Je hoeft je niet van tevoren aan te melden. De gids vertelt over de geologie van het gebied en over de mensen die hier tijdens de bronstijd (ca 5000 v. C.) hebben gewoond.

Dit gebied heeft tijdens de laatste ijstijd (die Nederland niet bedekt heeft) onder een grote ijskap gelegen. Bij het wegtrekken van het ijs zijn de rotsen glad afgesleten en is er een rode ijzerhoudende laag op de stenen achtergebleven. Juist in deze laag zijn de gravures gemaakt.

Centraal ligt de Mont Bego. De Vallée de Fontanalbe ligt ten Oosten van deze berg en de Vallée des Merveilles ten Westen. De Mont Bego is niet de hoogste berg in het gebied maar het is de heilige berg.

Gravures

Wie waren de mensen die de gravures hebben gemaakt? Het is niet precies bekend. Waarschijnlijk waren het herders die hier hun vee lieten grazen en die zelf met een “poignard”, een puntig voorwerp of dolk, de dag doorbrachten met het hakken in de stenen. Ze vereerden de koe, die hun alles gaf: eten, drinken en huiden en de stier, die het symbool was van kracht en vruchtbaarheid. En dat is terug te vinden in de vele gravures van de kop van het rund met hoorns die naar de hemel rijken.

De mensen dachten dat ze, ook als ze zelf in het dal woonden, beschermd zouden zijn door hun eerbetoon aan de andere wereld. Ze eerden de krachten van de natuur, iets dat groter was dan zijzelf. En ze maakten contact met de kosmos door het monotone geluid van het urenlang bikken in de steen. Aldus onze gids. We zijn onder de indruk van zijn verhaal en van de schoonheid van deze vallei.

We vervolgen onze weg naar Les Mesches en na een mooie afdaling komen we rond 5 uur aan in de gîte, een grote accommodatie bestaande uit diverse gebouwen die deel hebben uitgemaakt van een zilvermijnwerkersdorp, Neige et Merveilles. Hier hebben we een tweepersoonskamer gereserveerd. Best luxe.

Dag 3

Langs een stroom met watervallen, grote rotsblokken, bloemen, vlinders en bomen en een leuke klim van 600 meter komen we aan bij de CAF Refuge des Merveilles op 2100 meter, aan een meertje. Bij deze hut beginnen ook rondleidingen, door de Vallée des Merveilles, in het hoogseizoen wel 4 per dag en wij besluiten om alles eruit te halen wat erin zit en gaan om drie uur weer met een gids mee. Het verhaal is in de basis hetzelfde maar de gravures zijn hier toch anders. In de Vallei van Fontanalbe zijn het veelal gravures van runderen en in deze vallei zijn er ook menselijke vormen. Hier is ergens hoog op de berg de gravure van de Sorcier, het symbool van de Merveilles.

In totaal is er 10 km2 aan prehistorische rotstekeningen. De gravures worden goed beschermd, voor het geval er mensen zijn, die er nog iets aan toe willen voegen.

De refuge des Merveilles is nog een echte ‘hut’, met een grote slaapzaal. Er is wel een douche, met koud water. We waren met zestig mensen, allemaal half pension, gezellig.

Dag 4

Na het ontbijt gaan we de Baisse Valmasque op, een klim van ca 400 meter. Ook hier zijn wachters van het Nationale Park. Je mag niet met onbeschermde stokken lopen. En je mag niet van het pad af. Je kunt wel bij de bijzondere gravures komen, zoals “le Christ” en een replica van “le chef du Tribu”. In deze vallei heb je meer ‘poppetjes’ dan in het dal van Fontanalbe. Het is hier wonderschoon. Gemzen springen rond alsof ze niets te vrezen hebben. Je kunt ze niet missen.

Op de Col genieten we van het mooie uitzicht over de Vallée des Merveilles en we dalen af langs twee meertjes en langs de CAF Refuge de Valmasque (2200 meter). Daarna gaat het nog even lekker naar beneden en bij een mooie waterval hebben we onze laatste picknick. Het is nu niet stijl meer maar we moeten nog veel meters maken. Met een onweersdreiging achter ons lopen we het dal verder uit tot we weer bij onze auto zijn in Casterino. We rijden meteen door naar Tende, waar we een hotelletje gereserveerd hebben.

Dag 5

In de ochtend maken we een wandeling door het oude dorpje Tende dat aan de doorgaande weg van de Middellandse Zee naar Turijn ligt. We genieten nog even na in het prachtige Musée des Merveilles, de toegang is gratis. De gravures worden hier vergeleken met de afbeeldingen van de godin Hathor uit Egypte.

Praktische gegevens:

De wandelkaartkaart: IGN 3841 OT, Carte de randonnée Vallée de la RoyaEen tocht naar de Vallée des Merveilles is heel goed te doen vanuit Nice. Over de snelweg ben je in een uur in Tende.

Busverbinding van Tende naar Casterino: dagelijks, voor informatie: le Office de Tourisme in Tende

Casterino is een gehucht met een paar hotels en een grote parkeerplaats.

Trein van Nice naar Tende: Dagelijks, door het dal van de Roya, met veel tunnels, viaducten, bruggen, een toeristische attractie met onderweg uitleg (Train des Merveilles).

Reserveringen van de CAF refuges: Als je de naam van de hut intikt kom je al snel terecht op het reserveringsformulier. Of via www.cafresa.org. Vergeet niet eerst een account aan te maken. Ze vragen een kleine aanbetaling.

Reserveren van de gîte Neige et Merveilles kan via hun website: www.neige-merveilles.com

Wil je meer weten: stuur je mail naar titia.sluiter@hetnet.nl