Tien jaar geleden waren Leonie en William studenten multimedia design met een hobby; koopjes scoren van Ebay en Marktplaats, leuke spullen, kleding en schoenen. Ze begonnen dat ook voor andere mensen te doen, er werd een webshop gebouwd en Froufrou’s zag het levenslicht. Ondertussen zijn zij gehuisvest op de Sonsbeeksingel aan het spoor in het Arnhemse Klarendal.
Start als pop-up
Als studenten zagen Leonie en William het als ‘Leuk, er bij!’ en namen hun hobby niet echt serieus. Via kennissen kwam de mogelijkheid op hun pad om in een piepklein winkeltje aan de Koolstraat een periode een pop-up winkel te openen; ‘Laten we dat eens proberen: hoe is dat in het echt? We hadden een deal voor twee maanden maar bleven langer open. Mensen ontdekten iets nieuws, ze vonden ons zelfs midden in de winter, we vonden het leuk, het was een succes en we kregen de smaak te pakken’, aldus Leonie.
Vlak daarna startte woningcorporatie Portaal het project ‘3Dx3D – Design-Duurzaamheid-Delicatessen’ op de Hommelstraat en Hommelseweg, om als gebied meer aansluiting te maken met het Modekwartier. Leonie en William kregen het aanbod een etalage in te richten op de Hommelstraat, maar uiteindelijk werd dat een serieuze winkel: ‘We kregen een “opbouwhuur” aangeboden, dus na vijf jaar zouden we de marktconforme huur betalen. Maar het werd steeds moeilijker. De crisis speelde, mensen hielden hun portemonnee dicht en we haalden het net, door er freelance opdrachten op na te houden. Maar uiteindelijk werden we er moe van’, vertelt Leonie.
Het hart verkocht aan Arnhem
Er volgde een roerige zoektocht. Vanuit een opslagplek elders in Arnhem bleef de webshop online, maar dat lukte niet echt. Vanuit het ouderlijk huis van Leonie in Alkmaar klopte het ook niet: William en Leonie wilden terug naar Arnhem waar ze hun hart hadden verkocht aan Klarendal en het Modekwartier. Bij woningcorporatie Volkshuisvesting gingen ze hun best doen.
In de loop van de jaren is de smaak en focus van Leonie en William enigszins veranderd. Eerst kochten ze voornamelijk kleding in, tussendoor kwamen er meer meubels bij. Nóg een vintage winkel in Klarendal was geen probleem, maar omdat het Modekwartier Modekwartier is, ligt de focus weer iets meer bij kleding. Momenteel is de winkel op de Sonsbeeksingel 50/50 ingericht. FrouFrou’s heeft er haar deuren geopend in het voorjaar van 2017.
Je hart volgen
Froufrou’s is een winkel geworden met voor ieder wat wils en met verschillende prijsklassen. ‘We merken dat mensen in de winkel blij verrast zijn. Hergebruik is in de loop van de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden, tweedehands was vroeger een vies geluid maar dat taboe is er af. Nu wordt vintage als iets waardevols ervaren. Dat merk je trouwens ook aan de inkoop; het wordt steeds moeilijker om aan spullen te komen. Tijdens vakanties speuren we “Vide Greniers” af in Frankrijk.’
Eigenlijk begint de winkel ook al weer te klein te worden. ‘Opslag is moeilijk. We hebben er al een fotostudio bij gehuurd, om de beelden te maken voor de webshop. Maar je blijft hier dagelijks bezig: als er iets wordt verkocht komt er een gat in de winkel dat opnieuw gestyled moet worden. Heerlijk om in je eigen omgeving te werken!’
De reuring en het publiek in het Modekwartier staan Leonie en William erg aan, er ondernemen voelt als een warm bad. Als William en Leonie het werk zouden doen waar ze voor zijn opgeleid en daar fulltime mee aan de gang zouden zijn, zou hun inkomsten hoger zijn. Hoewel ze met hun kennis in de PR en marketing werkgroep van de ondernemersvereniging zitten en aan de website van het Modekwartier sleutelen, moeten de freelance klussen nu wel weer afgebouwd worden. ‘We houden van mooie spulletjes, elke dag is hier verschillend, we volgen ons hart: als je dat niet doet, trek je het op een gegeven moment niet meer.’
—–
Dit artikel als onderdeel van een serie, wordt aangeboden door Stichting Project aan ondernemersvereniging DOCKS. ‘De ondernemers verdienen bredere communicatie en een breder publiek’, aldus Chris Zeevenhooven, voorzitter van DOCKS.
Tekst en beeld Zefanja Hoogers