Kronenburg bekijken via hoek van 45 graden.

De laatste CASA-wandeling door de Arnhemse 65 plus wijken, in het kader van het jaarthema In Suburbia, ging door de wijk Kronenburg. Die wijk mocht in het rijtje niet ontbreken. Het had immers wel/niet het stadhart van Arnhem Zuid moeten zijn. CASA is het centrum voor architectuur en stedenbouw Arnhem

Door Chris Zeevenhooven

Met het plannen maken voor het nieuwe Arnhem Zuid (ontwikkelplan Groot Malburgen 1967) zou de wijk Kronenburg gebouwd worden met grote woonblokken en een massief ogend centrum. Maar onderwijl veranderde de tijdsgeest en het werd een wijk die ontwikkeld is in de sfeer van ‘bouwen voor de buurt’ zoals in de mode in de 70-er jaren, met in het midden een gesloten doos als groot regionaal winkelcentrum. Kronenburg moest een gezellige wijk worden. De gevolgen van die aanpak is dat alle bouwblokken in hoeken van 45 graden geformeerd zijn. Dat betekent dat als er nu een nieuwe ingreep gedaan wordt er altijd rekening gehouden moet worden met die 45 graden. De nieuwe ontwikkelaar ontkomt niet aan dat patroon. Dat blijft de handtekening van de wijk.

Informatiecentrum

In het informatiecentrum in het winkelcentrum, tegenover de ANWB, bekeken we de panelen met de ontwikkelingen voor het winkelcentrum van Wereldhave, waar gemeente Arnhem en Wereldhave al jaren over praten. Er gaat een stuk aan de achterkant vanaf en er komen gestapelde woningen tegen de zijkanten van het winkelcentrum voor een vriendelijker uitstraling. Het distributiepunt is al verplaatst. Ook het horecaplein heeft een metamorfose ondergaan en de nieuwe Jumbo supermarkt opent binnenkort de deuren. Op de infopanelen staat ook nog een woon- winkeltoren van 70 m hoog aan de zijde van het busstation met een nieuwe en open entree. Maar hoe en of en wanneer dat gemaakt wordt is nog niet zeker. Wereldhave is zich aan het bezinnen op de ontwikkelingen in de Retail. De oude passende entree naar het Croydonplein daarentegen is dicht gemaakt en bewoners, vooral zorgbehoevende ouderen, moeten nu omlopen.

Gratis parkeren en overlast

Het winkelcentrum met een functie voor de grote regio is het hart van de wijk en paradepaardje van Wereldhave. Het is drukbezocht mede door het gratis parkeren onder de winkels. Dat is aan voorwaarden gebonden omdat het niet brandveilig is. Na 22.00 uur mag er niet geparkeerd worden, dus kunnen bewoners geen gebruik maken van die voorziening. Tegelijkertijd is het de bedoeling om 1100 woningen in de wijk erbij te bouwen. Dat geeft weer nieuwe auto’s in de wijk die een parkeerplek zoeken. De voorzitter van de wijkorganisatie belichtte die kant van de zaak tijdens de wandeling. “Het is niet alleen parkeerdruk door de bezoekers van het winkelcentrum maar ook door bezoekers met evenementen in het Gelredome die de wijk gebruiken om te parkeren”. De wijkorganisatie probeert mee te praten over die ontwikkelingen, maar dat is nog niet zo eenvoudig gezien de overeenkomst die de gemeente gesloten heeft met het Rijk om in de wijk 1100 woningen te bouwen. Die opdracht is het uitgangspuntpunt. Tijdens de wandeling was de problematiek van verkeer en parkeren goed te zien en dat bewoners van de wijk daar overlast van hebben ook goed te begrijpen. Maar ook opmerkelijk dat de gemeente er in al die jaren dat de wijk functioneert het vraagstuk niet heeft aangepakt. ‘Wie heeft hier de regie’ is de vraag die bovenkomt, ’de gemeente of Wereldhave’?

Van kantoor naar woning

Een ander punt dat met de wandeling in beeld kwam was de ombouw van kantoren naar woningen. Een van de (ter zaken kundige) wandelaars vertelde dat die woningen meestal klein zijn en weinig contact met buiten hebben (geen balkon, dichte ramen) en daarom voor starters wel geschikt zijn, maar niet zaligmakend om langer te blijven wonen. Bovendien speelt hier mee dat een paar verdiepingen zo veel overlast ervaren van concerten in Gelredome dat ze op kosten van Gelredome tijdens die evenementen ‘op hotel’ kunnen gaan.

Iconisch busstation

Voordat we met de bus weer naar CASA gaan hebben we het nieuwe busstation, ontworpen door Ruud Jan Kokke, bewonderd. Ruud Jan vertelde met passie over zijn ontwerp en de zoektocht om de goede kleur te vinden. Hij had zijn huis vol gehangen met kleuren om uiteindelijk het passende blauw te vinden, dat ‘s nachts ook nog subtiel verlicht wordt. Het kenmerk van het golvend ontwerp is de 45 graden van Kronenburg, die terugkomt in het busstation. Dat is meer dan gelukt. Zijn dochter heeft de bijpassende bankjes ontworpen, maar die zijn recht.