Arnhem, het geheim van het Oosten

Arnhem is op zoek naar de echte identiteit van de stad. Daar is Arnhem al jaren mee bezig en om de zoveel tijd is die kwestie weer actueel. Ook nu zijn een aantal kundige marketeers en ontwerpers aan de slag om die identiteit te benoemen in beeld en begrip. Wat is, en wat kunnen we heel goed in Arnhem en hoe kunnen we dat op de kaart zetten, zodat meer toeristen naar Arnhem komen.

door Chris Zeevenhooven

Zoals genoemd is vaker door promotors van de stad geprobeerd Arnhem in één begrip te vangen. In 1992 werd in het bezoekerscentrum in Sonsbeek het project “Is Arnhem Parkenstad?” georganiseerd. Vele honderden Arnhemmers hebben enthousiast meegedaan aan allerlei activiteiten, van een Speech Corner tot meeslepende debatavonden. De meest heftige avond was toen ontwerper Adriaan Geuze provocerend voorstelde park Sonsbeek deels met metalen platen af te dekken, zoals hij het Schouwburgplein in Rotterdam had gerealiseerd. In reactie werd ter plekke door toenmalig wethouder Hein Bloemen (CDA) besloten om de Engelse landschapsstijl van het park in ere te herstellen. Sonsbeek was ernstig in verval geraakt. Behalve de gastarbeiders die hun kleden in het park uitspreidden voor de picknick, was vrijwel niemand meer geïnteresseerd in stadsparken. Ook Gijs Gommers, voormalig directeur van Arnhem Promotion werd om een antwoord gevraagd en hij antwoordde: “In Arnhem is alles, dus Arnhem is meer dan alleen een Parkenstad”.

Made in Arnhem 

De opmerking van Gommers werd weggehoond door marketeers, want je zou een duidelijke keuze moeten maken voor een scherp profiel. Maar hoe kom je tot die keuze, terwijl er in Arnhem van alles wat is. Voor de groene mensen zouden de parken de promotie van de stad moeten doen. “Arnhem de groene stad van Nederland”. Maar dan melden zich ook de ontwerpers en creatieven en de liefhebbers van kunst en cultuur. Eigenlijk kan alles in Arnhem. Dat vertaalde zich in de brand [Made in Arnhem]. Twee haakjes gaf het een uniek beeld, dat iedereen op zijn product of dienst kon plakken. Na verloop van tijd werd het merk doorgegeven aan ieder die het gebruiken wilde en het unieke beeldmerk werd een duizend dingen doekje. Niemand hield de regie en stuurde mee op de uitvoering en de kwaliteit vervaagde en uiteindelijk gaat goede marketing vooral om kwaliteit.

Kies eerst voor de regio dan komt de toerist vanzelf

In Arnhem is alles. Wat er alleen nodig is, is dat de overheid kracht en macht gaat gebruiken om die bijzondere kralen van de ketting die Arnhem uniek maakt op te poetsen. Dat zijn niet de Primarks, Arnhem Centraal, of GelreDome, maar dat zijn De 7 straatjes, Coehoorn Centraal, Spijkerkwartier en Steenstraat, Kleefse Waard, Introdans en Oostpool, Sonsbeekpark en Meinerswijk, de omgeving om te sporten en natuurlijk het Modekwartier. De inhoud van al die kralen moet bewaakt, beschreven en gepresenteerd worden. Er moet een aantrekkelijk aanbod komen om bewoners van de omliggende regio (ook de Duitse regio) kennis te laten maken met de kralen van en rondom de binnenstad en de groene omgeving. Meer dan 500.000 potentiële gasten (ook die uit Arnhem Zuid) worden stelselmatig overgeslagen om de toerist te bereiken*. ZzzDe kleine belangrijke organisaties zoals het bezoekerscentrum, ondernemersverenigingen en andere initiatieven hebben structureel en concreet steun nodig om te kunnen werken. Dat geld heeft meer effect dan een dure actie van het Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Uit de laatste onderzoeken blijkt dat de stad ‘koeler’ wordt in plaats van cool. Arnhem moet eerst aan de slag met het verleiden en onthalen van de mensen uit de regio en voor die mensen een coole stad worden, dan komen die anderen vanzelf naar Arnhem, ‘het geheim van het Oosten’.