Erik Toenhake is sinds 2010 eigenaar van DutchSpirit, een bedrijf in duurzame maatpakken, colberts en trouwpakken. Meestal voor heren, maar zeker ook voor dames. Na enkele jaren gewerkt te hebben vanuit zijn appartement in de binnenstad en het Modekwartier tot de verbeelding sprak, is hij sinds 2015 gevestigd aan de Sonsbeeksingel. ‘Ik wilde wel tussen de mode-gerelateerde business zitten. Het is laagdrempelig, ik zit vlak bij het Velperpoortstation én er is geen koude drukte’, aldus Erik.
Het duurzaamste bedrijf van het land in maatpakken
Als we Erik vragen naar hoe zijn bedrijf duurzaam is, volgt een enorme opsomming van ideeën en initiatieven waarmee hij een trein in beweging aan het brengen is binnen de circulaire economie. Met eerlijke productie, klimaat neutrale materialen, het planten van een boom per pak, door statiegeld te vragen per aangekocht pak en als het even kan gerecyclede stoffen te gebruiken (afval van de snijtafels, spijkerbroeken), doet DutchSpirit een beroep op de bewuste consument. ‘Van schaap tot pak, we proberen zo transparant mogelijk te zijn.’
Er is wel een spanningsveld tussen duurzaam willen ondernemen en mee willen draaien met de fashion. Het aanbod van ecologische stoffen is nog steeds beperkt en de bestelvolumes hoog, de grootte van de organisatie maakt het dan moeilijk. ‘Vandaar dat wij ook reguliere modestoffen aanbieden, waarbij alle andere facetten van duurzaamheid uiteraard wel gewaarborgd blijven’.
DutchSpirit heeft Made to Measure pakken hangen, geijkte pakken die als mal dienen voor de definitieve maarvoering. Eén pak voor één klant betekent daarmee geen overproductie en geen afval, zoals dat bij confectie wel het geval is.
Gedrevenheid
Eerder was Erik succesvol ondernemer in de financiële dienstverlening. Een tijdje nadat hij zijn bedrijf had verkocht, kwam DutchSpirit op zijn pad. ‘Toen ik het overnam en eerlijk ondernemerschap belangrijk vind, wilde ik iets anders doen dan de rest. Oorspronkelijk ben ik biologieleraar; biologie en milieu gaan hand in hand. Het aanmeten van pakken heb ik geleerd en de lat qua duurzaamheid leg ik steeds hoger.’
Ondertussen is duurzaamheid constant in het nieuws en maatschappelijk verantwoord ondernemen haast een verplichting. ‘Maar het is moeilijk mensen van de gebaande paden af te krijgen. Ik zie nog veel ‘window dressing’ bij bedrijven en merken, maar mis toch vaak de intrinsieke motivatie. Daar verbaas ik me over.’ Erik ziet veel organisaties, bedrijven en gemeentes die veel praten over duurzaam en circulair inkopen, maar er nog te weinig naar handelen. ‘Juist een receptie van een bedrijf, bank of gemeente zou een visitekaartje moeten zijn van de duurzame ambities van deze organisaties. En de enige gemeente die daar actief DutchSpirit voor benaderd heeft is de stad Gent in België. Zij hebben al twee jaar de prachtige pakken van hun medewerkers geleased.’
Modekwartier
DutchSpirit is gehuisvest in het pand waar eerder de Modeincubator zat. Erik is ondertussen de langst zittende ondernemer in dit bedrijfs-verzamelpand. Als lid van DOCKS vindt hij het wel jammer dat de kerstverlichting (vooralsnog!) niet tot dat stuk Modekwartier reikt. Klanten verwijst hij verder graag naar bijvoorbeeld de horeca in Klarendal om er een leuk dagje Arnhem van te maken. ‘De liefde bij de ondernemers moet van twee kanten komen. In dit pand wisselen we ook wel vanwege de gunfactor diensten aan elkaar uit.’
Erik wil trouwens ook nog eens een bos in Arnhem aanplanten en zonnepanelen realiseren boven op het pand waar hij huurt: ‘Dan kun je vanuit de trein zien hoe goed het Modekwartier bezig is!’
——-
Deze serie artikelen wordt aangeboden door Stichting Project aan ondernemersvereniging DOCKS. ‘De ondernemers verdienen bredere communicatie en een breder publiek’, aldus Chris Zeevenhooven, voorzitter van DOCKS en Stichting Project.
Tekst en beeld Zefanja Hoogers