Het testen van nieuwe innovatieve verdienmodellen, ook voor regionale en lokale journalistiek. Een herstelplan voor de media als onderdeel van het bredere economisch wederopbouwprogramma voor de EU. Dat zijn een aantal ideeën van eurocommissaris Thierry Breton (interne markt) om de media er weer bovenop te krijgen.
door Simon Trommel
De Europese Commissie werkt aan massieve ondersteuning van media en de creatieve sector. Die boodschap bracht eurocommissaris Thierry Breton voor interne markt maandag bij de cultuurcommissie van het Europees Parlement. Hij betitelde de situatie voor journalisten, maar ook voor uitgeverijen en de AV-sector als hoogst onzeker.
Breton praatte met de cultuurcommissie op verzoek van de Europarlementariërs die geschrokken zijn van de staat van de media door de coronacrisis. Breton herkende de gigantische problemen waarin media, journalisten, kunstenaars en bioscopen terecht zijn gekomen door de lockdowns vanwege de coronacrisis. Bert van Slooten (NOS) meldde onlangs in zijn nieuwsbrief Brussel Inside dat de advertentie-inkomsten bij lokale en regionale bladen met een derde zijn afgenomen. Thomas Bruning, secretaris van de journalistenbond NVJ, verwacht dat vooral freelancers de kinderen van de rekening zijn. ´Freelance fotografen en sportverslaggevers kunnen hun hoofd nauwelijks boven water houden´, zei hij toen tegen de NOS.
Steunplan is onderweg
Breton kondigde aan dat een steunplan onderweg is als onderdeel van het bredere EU-herstelplan voor de economie, waaraan nu in Brussel hard gewerkt wordt. Breton stelde verder dat degenen die bescherming nodig hebben, bescherming moeten krijgen, ´en daar werken we aan.´ Ook denkt Breton aan het testen van nieuwe en innovatieve verdienmodellen, om de inkomsten van de media veilig te stellen, ook op lokaal en regionaal niveau.
Breton suggereerde verder dat directe steun wel overwogen wordt, hoewel hij nu geen extra geld toezegde. Overigens heeft de Europese Commissie al veel geld gegenereerd om de economische gevolgen van de coronacrisis te dempen, 137 miljard euro. 100 miljard daarvan is bedoeld om banen en werknemers in de pandemie te beschermen, inclusief de culturele sectoren. En 37 miljard die de lidstaten naar believen kunnen uitgeven aan de coronacrisis. Dat zou deels ook naar de media of de culturele sector kunnen gaan: dat mag iedere lidstaat voor zich uitmaken.
Existentiële dreiging media wegnemen
De voorzitter van de cultuurcommissie, de Duitse CDU-politica Sabine Verheyen vindt dat het nu voor iedereen duidelijk is dat de media steun nodig hebben. ´Het zijn pijlers van de Europese maatschappij en de Europese democratie.´ Zij wil beter maatwerk. ´Ongetwijfeld werkt de Europese Commissie hard om de existentiële dreiging in de media en de culturele en creatieve sector weg te nemen. Maar de meeste kleine bedrijven zien het papierwerk op zich afkomen, en zetten het op een lopen. We moeten hen juist de toegang tot de hulp laten zien.´