Egypte: Reizen langs de Nijl – Abydos en Dendera

Verhaal 5 van 5

We hebben het lekkerste voor het laatst bewaard. Abydos, een energetisch zeer krachtige plaats. In Abydos werd Osiris vereerd, de God van het dodenrijk en van de wedergeboorte. Koningen uit Neder Egypte lieten zich al vóór de eerste dynastieën in Abydos begraven. Tijdens de 19e dynastie komt er een opleving van Abydos. Farao Seti I, de vader van Ramses II, laat er zijn dodentempel bouwen, vóór de oude tempel voor Osiris, het Osirion.

Omm Seti

In Engeland is in 1904 een meisje geboren dat al heel jong voelde dat zij een reïncarnatie was van een tempelpriesteres en de geliefde van Seti I. Van1956 tot het einde van haar leven in 1981 heeft ze in Abydos gewoond. Ze is in een eenvoudig graf aan de rand van de woestijn begraven. Er is een boek over haar leven en werk als Egyptologe en healer geschreven.

House of Life

Wij zijn over de woestijnroute naar Abydos gereden, een rit van ca. 100 km. Dat scheelt 2 uur reistijd. Dat is geluk hebben, want dat is niet altijd toegestaan. Onze reisbegeleider had het weer uitstekend geregeld. We checken in in het prachtige hotel House of Life, een groot, prestigieus centrum voor healing en meditatie. Er gaan verhalen over dit centrum rond. De energie van Abydos is bekend. En dat trekt ook mensen aan die hiervan willen profiteren. We zijn gewaarschuwd.

Seti tempel

Na een gezellige Egyptische lunch op het terras tegenover de tempel van Seti I, gaan we op pad. We zijn meteen stil van de schoonheid van deze tempel en van alle muurreliëfs. Elke Egyptische God en Godin heeft een eigen nis. Je mag er overal mediteren, als je maar niet met je rug tegen de zuilen aan zit en als je maar niet chant, of zingt. Dat willen ze niet. Verder is er niets aan de hand. Er zijn verschillende tempelwachters die vragen of ze iets voor ons kunnen doen. Nee hoor. Wij redden ons wel. Tegen het einde van de middag, als de meeste toeristen al weg zijn, biedt iemand ons aan om hem te volgen en opent hij voor ons de deur naar het Osirion. We geloven onze ogen niet, hij wijst ons ook waar we de Flower of Life kunnen zien. Na deze bijzondere ervaring nemen we een duik in het zwembad van ons hotel.

We dineren op het dakterras van het Guesthouse Flower of life, midden in het plaatsje Abydos. We kijken uit over de woestijnheuvels en over de ruïne van nog een tempel, die van de grote Farao Ramses II.

De volgende ochtend bezoeken we het graf van Omm Seti. Dat is niet vanzelfsprekend. Maar met een open hart en goede bedoelingen kom je ook een heel eind en het lukt. De liefde in manlijke vorm van Seti en in vrouwelijke vorm van Dorothy Eady stroomt hier samen en dat voelen we.

Hathor tempel in Dendera

Als kers op de taart bezoeken we op de terugtocht naar Luxor de tempel van Hathor in Dendera. Deze tempel mag je ook niet missen. Hathor is de godin van de vreugde, de blijheid, de dans en alles wat daarbij past. En dat zie je. Het is een typisch vrouwelijke tempel met een zuilenhal met Hathorkapitelen. De plafonds zijn vorstelijk gedecoreerd. Er zijn prachtige nissen en je kunt zelfs op het dak. Neem er een paar uur de tijd voor. Wij zijn ook in het Isis tempeltje achter de Hathor tempel geweest. Juist omdat er zo weinig toeristen zijn gaan er extra deuren voor ons open.

Eenmaal terug in Luxor hebben we nog één dag te besteden. Twee van ons gaan nog een keer naar de Luxor tempel bij daglicht en de andere twee maken een ritje te paard en te ezel door de omgeving. Tot slot nemen we een lekkere guave sap op één van de terrasjes langs de Nijl. In de avond hebben we onze galabija-party. Onze gastvrouw heeft ons alle vier een galabija gegeven en die trekken we vanavond aan.

De volgende dag staat de wekker op 03.00 uur. Na een afscheidsontbijt worden we weer door onze begeleider in de minibus naar het vliegveld gebracht. We worden vele keren voor de veiligheid gecheckt. Schoenen uit, schoenen aan, enz. En in Cairo nog een keer. Geen probleem. Wij gaan voldaan naar huis met een tas vol mooie herinneringen en prachtige foto’s en met alweer plannen voor een volgende keer. We hebben nog lang niet alles gezien.

Optimale persoonlijke begeleiding

Het voordeel van deze manier van reizen is dat je zelf je dag kunt indelen en dat je zelf kunt bepalen hoe lang je in elke tempel wilden blijven. Je krijgt de kans om een Egyptische familie te leren kennen en bovendien is het een lowbudget reis. Lijkt jou dit ook aantrekkelijk? Kijk dan op:

www.our-egypt.com

en als je liever per zeilboot de Nijl afzakt, kijk dan op

www.floweroflife-luxor.com

Reacties zijn welkom, met vriendelijke groet, titia.sluiter@hetnet.nl